Siamese Cie is de nieuwe artistieke roepnaam van Koen Augustijnen en Rosalba Torres. Al meer dan 20 jaar behoort het duo tot het Vlaamse en internationale danslandschap. Vanuit hun gemeenschappelijke geschiedenis, willen ze in de toekomst elkaars creaties ondersteunen en nieuwe projecten ontwikkelen die ze al dan niet samen regisseren.


Siamese staat voor vereniging, gezamenlijk, samengevoegd en versmolten. Ze maken onafhankelijke producties die verscheidenheid en veelzijdigheid vieren en die een voorkeur hebben voor de kruisbestuiving tussen verschillende genres, culturen, talen en tradities.




Gloed vzw is de structuur die de artistieke projecten die Koen Augustijnen en Rosalba Torres Guerrero afzonderlijk en gezamenlijk willen realiseren, voedt en ondersteunt. Gloed levert de noodzakelijke zuurstof om de artistieke dialoog tussen het duo verder aan te wakkeren tot nieuwe creaties.
​
Vanaf 2019 is Siamese Cie voor 3 jaren verbonden als huisartiest aan
La Comédie de Clermont-Ferrand - Scène Nationale
​
​
Presentatie
KOEN AUGUSTIJNEN
°1967, Mechelen (BE)
​
Koen Augustijnen studeerde geschiedenis aan de Rijksuniversiteit van Gent (1986-1988), volgde theaterworkshops aan het Conservatorium van Antwerpen (1989), bij Jan Decorte in Brussel (1990) en dansworkshops bij o.a. Wim Vandekeybus, Caro Lambert, Min Tanaka, Laurie Booth, Suzanne Linke, Francisco Camacho, Christine Quoiraud, Frank van de Ven en David Zambrano (1990-1999). Zijn belangrijkste vorming en ervaring liggen evenwel in het creëeren van producties bij Les Ballets C de la B.
ROSALBA TORRES GUERRERO
° 1974 Genève (CH)
Volgde haar dansopleiding aan het Conservatorium van Genève. Daarna schreef Torres zich in voor de dansopleiding aan het CNDC l'Esquisse (Centre national de danse contemporaine) te Angers (FR). In haar laatste jaar nam ze deel aan de creatie Marguerites de l'oubli van Bernardo Montet en aan de hernemingen van Visages de femmes van Dominque Dupuis en Les petites pièces van Dominique Bagouet.
In 1995-96 begint ze haar professionele danscarrière bij Philippe Decouflé en zijn comapgnie DCA met de creatie van het befaamde Décodex.
Aangetrokken door het danstheater, vervoegde ze in 1997-98 de compagnie van het Duitse Nationaltheater Weimar onder leiding van Ismaël Ivo en danst er oa in Mediamaterial.
In 1997, gaat ze terug naar Frankrijk waar ze in Cinderella otherwise danst van compagnie Keli met Indische dansers uit Zuid Kerala.
Nog in hetzelfde jaar 1997, vertrekt Torres naar Brussel en zal ze 9 jaar bij Rosas van Anne Teresa de Keersmaecker dansen. Ze danst en neemt deel aan de creatie van gerenomeerde voorstellingen als Drumming en Rain op muziek van Steve Reich, I said i, In real Time, April me, Bitches Brew/Tacomata Narrows, Kassandra, Raga for a rainy season/Love supreme, en danst in de repertoire stukken Achterland,Woud, Mozart/Concert arias-un moto di gioia.
​